www.ccma.cat

Com s’han de tractar els casos d’assetjament a les escoles? L’augment de casos de “bullying” ha fet necessària la creació de protocols, però, són eficients? L’escriptora Lolita Bosch i el fundador de Change.org, Francisco Polo, van ser víctimes de “bullying”. Expliquen com els va marcar profundament, la indefensió que van sentir i comparteixen vivències amb Laura Cañas, una jove que encara pateix les seqüeles del fet que cada dia es burlessin d’ella i li diguessin “Betty la fea”.

El programa es qüestiona quina ha de ser l’actuació dels mestres davant d’aquests casos amb la professora Carme Barceló, que va detectar un cas d’assetjament a l’institut que dirigia i el va abordar d’una manera dràstica i poc ortodoxa. Per entendre quines són les motivacions dels assetjadors el capítol presenta la conversa entre l’Esteban i la Celia, que han fet teràpia per analitzar el seu comportament. L’altra cara de la moneda és el testimoni dels pares de l’Alan, un noi que va ser víctima de “bullying” durant anys, va entrar en una depressió i es va suïcidar. Va ser un cas extrem que va remoure consciències i va posar de manifest la necessitat d’actuar amb contundència davant de l’assetjament escolar.

 

 

https://fundacio.fcbarcelona.cat/contraelbullying

 

 

https://fundacio.fcbarcelona.cat/fitxa/contraelbullying-agenda

MATINS. QUÈ ESTÀ PASSANT?

DIJOUS – 27 ABRIL
Acompanya i genera conversa Convidats i convidades
9.10-9.40 Les Tres Bessones Bullying: en fem un gra massa.
9.45-10.15 Marc Martínez Si fos tan greu algú hi faria alguna cosa…
10.20-10.50 Albert Om De nens, nenes i adolescents n’hi ha de tres tipus: vulnerables, fatxendes o covards
PAUSA
11.10-11.40 Roger De Gràcia Els assetjats o són diferents o vénen de famílies problemàtiques. Són més dèbils.
11.45-12.15 Clara Segura Si et peguen, torna-t’hi!
12.20-12.50 Lídia Heredia Se’n parla massa i ens n’estem atipant…

 

DIVENDRES – 28 ABRIL
Acompanya i genera conversa Convidats i convidades
9.10-9.40 Els Òscars:
Òscar Andreu i Òscar Dalmau
Això ha passat tota la vida!
9.45-10.15 Candela Antón i
Marcos Franz
Els nens i les nenes són més cruels i els adolescents més insegurs.
10.20-10.50 Bel Olid Per què no fan res els mestres?
PAUSA
11.10-11.40 Queco Novell Als assetjadors que els castiguin. No mereixen que els ajudem!
11.45-12.15 Andreu Buenafuente És culpa dels que miren i no fan res.
12.20-12.50 Lolita Bosch i
Maria Teixidor
Trenquem mites i parlem-ne clar.

 

TARDES: COM HO ATUREM?

DIJOUS – 27 ABRIL
Modera Temes de les taules
4.05-4.45 Anna Guitart Projectes d’intervenció a les aules.
4.50-5.40 Elisenda Camps Els mestres i les escoles: què hi poden fer?
5.45-6.15 Natza Farré Educació emocional i educació social: els aprenentatges pendents.
6.20-7 Jordi Basté Educació emocional i educació social: els aprenentatges pendents.

 

DIVENDRES – 28 ABRIL
Modera Temes de les taules
4.05-4.45 Joan Maria Pou Psicologia i pedagogia: recomanacions.
4.50-5.40 Empar Moliner Famílies i escoles. Vasos comunicants.
5.45-6.15 Sílvia Coppulo La llei: què fa? Què podria fer?
6.20-7 Lolita Bosch i
Maria Teixidor
Conclusions i manifest final.